De voordelen van het eiwitdieet

De voordelen van het eiwitdieet

We zaten met ongeveer tien man aan de lunchtafel. Het was een bijzondere plek, want we hadden een vergadering en iedereen had een bordje gehaald. Een collega een paar plekken verderop had haar eigen lunch meegenomen. En om eerlijk te zijn waren we allemaal een beetje verbaasd. Ze had namelijk alleen twee eieren en wat rauwkost op haar bord liggen. Een van mijn collega’s vroeg haar of dat alles was wat ze had. Ze antwoordde dat dat inderdaad zo was. Ze legde ons uit dat ze met het eiwit dieet bezig was. Ze was er al een tijdje mee bezig en het beviel haar heel goed.

In het eiwitdieet staat zoals de naam al doet vermoeden het eten van eiwitten centraal. Alle maaltijden bestaan hoofdzakelijk uit eiwit en de rest wordt aangevuld met verse groenten en rauwkost. Er worden geen koolhydraathoudende producten bij gegeten. Dus geen brood, pasta en aardappelen. Een andere naam voor eiwit dieet is overigens proteïne dieet, want eiwitten zijn proteïnen. In het Nederlands heb je daar twee verschillende namen voor. Deze twee namen zorgen soms voor verwarring, maar het is dus hetzelfde dieet. Enfin, ik wilde even zeggen ik vind deze proteïnerijke dieet snacks zo lekker!

Mijn collega legde uit waarom zij het eiwit dieet volgde. Eiwitten bevatten weinig calorieën, dus je kunt best veel eten en toch niet te veel calorieën binnen krijgen. Daarnaast vullen eiwitrijk voedselwaren goed. En doordat het goed vult heb je dus niet snel honger. Het eiwitdieet is daarom een dieet dat makkelijk vol te houden. De kans op een blijvend resultaat is erg groot, al zul je ook dit dieet net als alle andere diëten moeten afbouwen. Zij was er in ieder geval heel enthousiast over en was er ook al veel mee afgevallen. Ze raadde het iedereen aan die ook wat kilo’s kwijt wilde.

Iemand anders vroeg haar wat ze dan allemaal wel mocht eten met dit eiwitdieet, want om eerlijk te zijn vonden we het er nogal karig uitzien op haar bord. Best wel veel hoor antwoordde ze. Eiwitten zitten veel in vlees, gevogelte en vis. Dat at ze vaak als warme avondmaaltijd. Maar ook in kaas, kwark en eieren. Dus daar kon ze genoeg mee variëren om het eten lekker en afwisselend te houden. Als backup dit fijne afslankpakket. Voor haar was dit echt de beste oplossing. We hebben verder allemaal lekker geluncht en daarna ging de vergadering weer verder.