Het probleem van trainen in de sportschool

Het probleem van trainen in de sportschool

De laatste tijd zien we steeds meer mensen deelnemen aan groepstrainingen. Verstandig, aangezien veel mensen in de sportschool niet weten wat ze aan het doen zijn en daardoor blessures oplopen. In het onderstaande bericht vertellen we waarom het beter is om aan groepstrainingen deel te nemen in plaats van oefeningen doen in de sportschool. Lees snel verder en ontdek welke groepstraining het beste bij jou past.

Oefeningen verkeerd uitvoeren

Blessures ontstaan wanneer sporters hun oefeningen niet goed uitvoeren. Het komt vaak voor dat mensen niet helemaal weten wat ze aan het doen zijn waardoor een blessure snel kan ontstaan. Zeker wanneer je een oefening op de verkeerde manier uitvoert en daardoor met andere spieren de kracht moet compenseren. Eveneens weten veel mensen niet eens wat ze moeten doen en is de begeleiding in de sportschool lang niet altijd professioneel. Bepaalde oefeningen zijn ook gewoon lastig en daarbij is het soms lastig om de uitvoering van jezelf te beoordelen.  

Spieren overbelasten

Sommige sporters die trainen voor spiergroei focussen zich teveel op een spiergroep, waardoor overbelasting kan ontstaan. Ook kun je op een scheve manier gaan lopen wanneer je een spiergroep te vaak traint. Zo zie je veel jonge jongens voorover hangen wanneer ze lopen aangezien ze hun borsten te veel getraind hebben. Wanneer ze dan eenmaal pijntjes hebben wordt er gewoon doorgetraind, aangezien de meeste sporters geen geduld hebben om rust te nemen. Daarbij zijn de meeste oefeningen in de sportschool niet functioneel voor dagelijks gebruik. Zo zijn er genoeg mensen die veel kilo’s kunnen tillen in de sportschool, maar dat betekent niet dat je deze kracht ook in praktijk kunt brengen wanneer je bijvoorbeeld meubilair tilt.  

Groepstrainingen is veiliger en leuker!

Groepstrainingen in Rotterdam zoals crossfit, bootcamp, boksen, yoga of een looptraining zijn een stuk veiliger aangezien er constant een deskundige bij zit die kijkt hoe jij de oefeningen uitvoert. Daarbij zijn de oefeningen functioneler dan de statische oefeningen in de sportschool. Ook hoef je je eigen oefeningen niet te bedenken en weet je zeker dat alle spiergroepen meepakt. Ook kun je altijd bij de trainer terecht wanneer je advies nodig hebt over een blessure. Dit stukje begeleiding is fijn. Zo weet je zeker dat je goed traint, zonder blessures op te lopen en hoef je zelf geen oefeningen meer te bedenken.