Koolhydraatarm eten steeds populairder

Koolhydraatarm eten steeds populairder

Steeds meer mensen worden zich bewust van gezonde voeding en de effecten van voeding op je lichaam. Het is fijn dat mensen over steeds meer kennis beschikken, hierdoor kunnen ze zelf betere keuzes maken en zijn ze niet afhankelijk van reclames en verleidelijke producten in de supermarkt. Daarom wordt het koolhydraatarm dieet met natuurvoeding steeds populairder.

Biologisch eten

Ook het biologische voedsel is in opkomst. Bij de productie van biologisch voedsel wrodt er zoveel mogelijk rekening gehouden met het milieu en dierenwelzijn. Dieren hebben meer ruimte, fruit en groente krijgt de tijd om te groeien. Over het algemeen zijn biologische en niet-biologische producten even gezond. Er zitten niet meer voedingsstoffen in een biologische appel dan in een niet-biologische appel. Het verschil zit voornamelijk in het dierenwelzijn, tijd en omgang met mest.

Koolhydraatarm dieet

Naast biologisch eten, wordt ook koolhydraatarm eten steeds populairder. Mensen eten tegenwoordig namelijk veel te veel (snelle) koolhydraten. Hierdoor is er steeds meer overgewicht en willen steeds meer mensen afvallen. Afvallen kan eenvoudig door het minderen met koolhydraten en dan met name de snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten vind je in producten zoals wit brood, witte rijst, pasta, suiker en suikerhoudende producten. Deze snelle koolhydraten worden super snel door het lichaam verteerd, waardoor er in een keer veel energie vrij komt. Handig als je (veel) sport, dan kun je die energie goed gebruiken, maar als je een kantoorbaan hebt kun je die energie nooit gebruiken. Hierdoor komen mensen aan. Te veel snelle koolhydraten, te weinig beweging en te veel calorieën. Over meer bewegen straks meer, nu eerst nog hoe je kunt minderen met koolhydraten.

Langzame koolhydraten zijn gezond

In plaats van snelle koolhydraten kun je beter langzame koolhydraten. Maar je kunt ook niet eindeloos veel langzame koolhydraten blijven eten. Alles moet met mate natuurlijk. Maar je bent al erg goed op weg als je alle snelle koolhydraten door langzame koolhydraten vervangt. Zo kun wit brood vervangen door volkoren brood, geen oerbrood of meergranen brood. Enkel volkorenbrood is een beschermde titel. Al het andere brood mag iedereen zo noemen, maar je weet nog steeds niet precies wat er in zit. In plaats van witte rijst kun je volkoren rijst oftewel zilvervlies rijst kiezen. Hier zit nog een vliesje vol voedingstoffen omheen, erg gezond! In plaats van pasta kun je de volkoren variant nemen. Wedden dat je een stuk minder pasta eet dan de witte pasta? Volkoren producten vullen namelijk veel beter. Hierdoor eet je automatisch minder en zit je langer vol. Als laatste kun je beter zoveel mogelijk geraffineerde suiker vermijden. Dit is erg ongezond en onnodig lege calorieën. Dat wil zeggen dat er geen voedingsstoffen in zitten dus alleen maar energie leveren zonder dat ze waardevolle stoffen leveren. Kies voor natuurlijke suikers zoals koud geslingerde honing, dadels, maar ook die met mate want het is nog steeds suiker! Al bevattten deze wél gezonde voedingstoffen naast al het suiker.

Meer beweging en sport

Als laatste is het erg belangrijk om meer te bewegen. Hoe meer beweging je hebt en hoe meer je sport, hoe meer je kunt eten zonder aan te komen. Kijk eens op trainingsschema.com voor een goed trainingsschema op maat. Voor welke sport je maar wilt. Dit kan bijvoorbeeld voor fitness of krachttraining zijn, maar ook voor hardlopen worden verschillende schema’s voor je gemaakt. Welk doel je ook hebt er is altijd wel een mooi schema te vinden voor je.