Cadeautjes uit de zee

Cadeautjes uit de zee

Cadeautjes uit de zee – Vis als een integrale voedselbron voor de gezondheid en voedingswaarde

Vis is één van de gezondste en lekkerste voeding die we kunnen vinden! Het bevat weinig vet, calorieën en cholesterol en het bevat veel meer goede stoffen dan elk ander type voedsel. Vis wordt ook gemakkelijk verteerd.

Minerale rijkdom
Alle soorten vis zijn een uitstekende bron van hoogwaardige proteïnen die we nodig hebben voor de groei en het herstel van alle lichaamscellen. Ze zijn ook rijk aan essentiële mineralen, zoals fosfor, wat belangrijk is voor sterke botten en de meeste types zijn ook een bron aan calcium, magnesium, mangaan en kalium. De zachte eetbare botten van kleine visjes zoals sardienen, zalm in blik en makreel zijn daarenboven een goede bron aan calcium.

Gezonde vetten
Vette vis is misschien wel het best aangezien het ons vitamine A, E en D geeft, die laatste is belangrijk voor de opname van calcium. B-vitamines zijn rijkelijk aanwezig in heilbot, haring, makreel en tonijn. Daarenboven hebben we visolie die ook twee essentiële types vetzuren bevatten, namelijk eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) die deel uitmaken van de groep Omega 3-vetzuren. EPA vooral beschermt ons hart en slagaders door cholesterol en triglyceriden, de vetten die gelinkt worden aan hartziekten te verwijderen uit ons bloed. Visolie kan ook een hoge bloeddruk en insulineconcentratie enorm verminderen en kan daarom erg nuttig zijn in het geval van diabetes. Testen hebben aangetoond dat deze supplementen even goed werken als je ze gebruikt in plaats van ontstekingsremmende medicijnen in de behandeling van reumatoïde artritis en huidziektes zoals dermatitis en psoriasis.

Onderzoek toont aan dat oma gelijk heeft – vis eten is goed voor de hersenen! Onderzoeken tijdens de zwangerschap tonen aan dat de groei van de hersenen van de baby erg veel voordelen heeft bij een goed dieet van de moeder, vooral als zij veel vetzuren (DHA vooral) eet die je kan vinden in visolie.

Extra opmerking:
Voor diegenen die geen vis kunnen eten, Omega 3 zit in tal van andere bronnen.