Hoofdpijn

Hoofdpijn

Bijna iedereen kent de ondragelijke pijn van hoofdpijn, maar voor velen gebeurt dat regelmatig. Het kan een troost zijn om te weten dat de pijn niet uit de hersenen komen, die geen zenuwen hebben. In plaats daarvan komt het door de vernauwing van bloedvaten in de hersenen, of door spanning in de hoofdhuid en de omliggende spieren.

Er zijn enkele verschillende soorten hoofdpijnen of clusterhoofdpijnen maar de meest voorkomende zijn migraine of clusterhoofdpijn, die zich meestal voordoen rond het oog of de slaap.

Het is nuttig om de trigger van deze voorvallen te kennen en er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Migraine wordt meestal veroorzaakt door stress, maar ook door bepaalde voeding die substanties bevatten die de bloedvaten kunnen beïnvloeden zoals kaas, chocolade en citrusvruchten.

Honger: eigenlijk kan een lage bloedsuikerspiegel ongemak in je hoofd veroorzaken, wat dan hoofdpijn wordt als je niks eet. Mensen die geen ontbijt eten zullen merken dat ze hoofdpijn krijgen die verdwijnt na hun eerste snack.

Rode wijn, bier, brandewijn en whisky bevatten allemaal additieven die congeneren genoemd worden, die hoofdpijn kunnen uitlokken bij gevoelige mensen.

Voor diegenen die vaak cafeïnerijke dranken drinken (koffie, thee, cola), kan meer of minder drinken in het weekend of op vakantie dreunende hoofdpijn veroorzaken.

Voor sommige vrouwen zijn de veranderingen in hun oestrogeenniveau rond hun menstruatie een veelvoorkomende trigger, en er zijn veel andere oorzaken.

Als je aan een type terugkerende hoofdpijn lijdt, is het altijd goed om je dokter daarover aan te spreken. Toch zijn er ook enkele uitstekende natuurlijke remedies.

Hydratatie
Verhoog de hoeveelheid water die je drinkt en neem een EPA (omega3) en GLA (omega6) supplement. Beiden verhogen de bloeddoorstroming en verminderen ontstekingen.

Magnesium
Het ‘kalmerende’ mineraal verzacht de zenuwen en helpt om de bloedvaten te verstevigen. Dit mineraal verbetert ook de kwaliteit van je slaap.

Moederkruid
Een kruid dat erg ontstekingsremmend werkt en ook het risico op ernstige migraineaanvallen kan verminderen, als je het regelmatig als theedrinkt.

Ook rustig bewegen, meditatie, yoga, accupunctuur en hoofd-, nek- en schoudermassages kunnen erg voordelig zijn.